vrijdag 20 juni 2008

Dag 6, 7, 8 en 9

Dag 6, maandag 16 juni

Onze 2de dag in Jimbana park.Vandaag stonden we iets later op, wegens slaapgebrek. We aten een goed ontbijt en namen al ons materiaal terug mee. Bjorn en Jasper kochten een djembe. De rest van de groep gingen deze later kopen omdat er hier maar vier stuks waren. We vertrokken eerst naar een kleuterschool in het kleine dorpje, Backalarr. Daar lieten we wat spullen zoals petten, zonnebrillen en kleurpotloden achter. De directeur was ons daar heel erg dankbaar voor, we mochten zelfs in zijn gastenboek onze naam schrijven.

Niet veel later vertrokken we naar de plaats van Kunta Kinte gevangen was genomen, naar het slaveneiland met kanonnen en dikke kasteelmuren. De slaven werden met een boot naar dit eilandje gebracht. De slaven konden hun vrijheid terug winnen door naar de overkant te zwemmen, maar dit was dan een zwemlengte van drie mijl, met sterke golven … dus werd het allemaal hun dood. Met een boot zijn we dan naar het eiland gegaan en een gids leide ons rond op het eiland. Het was machtig om hier rond te lopen en te beleven hoe deze slaven hadden moeten afzien, verschrikkelijk!

Na een bezoek aan het eiland stond een bezoek aan het slavenmuseum op het programma. Daar zagen we ook enkele foto’s en schilderijen van de slaven. En een miniatuur fort, geweren van toen, boeien,… .Na dit bezoek reden nu een heel lang stukje langs de ‘bolderweg’ en kwamen daar veel kleine kinderen tegen die geld en drinken kwamen vragen. We kwamen terug aan het haventje om terug op de ferry te stappen. Brecht liet zijn dierbare sandalen even poetsen en maken. De zwarte man vroeg 200 Dalasi, er ontstond bijna een knokpartij toen Brecht ‘maar’ 100 Dalasi gaf. We reden de ferry op met de bus van Ibrahim en vaarden terug naar Banjul, de hoofdstad van The Gambia.
Na een korte rit richting Kerr Sering hebben we onze eigen potje nog gekookt om daarna vermoeid ons bedje in te kruipen.

Slaapwel!

Dinsdag 17, juni dag 7

Rond 6 uur in de morgen hoorde je de moskee al bezig, heel gelovige mensen. Jasper en Jorne hoorden zelfs iemand die zijn tanden aan het poetsen was met een schuurborstel, achteraf bleek dat het een soort van vogel was. Maar voor de meesten was het geen probleem om terug in slaap te raken. We aten een goede tapalapa en merkten dat Thomas zijn chocopot al leeg was op vier dagen.
In de voormiddag gingen we werken aan het project
We treden het schooltje binnen, legden onze rugzak in de bureau van de schooldirecteur en staken onze handen uit de mouwen, … .
Nu begonnen we met het in elkaar zetten van de kader en de steunen. Er werd ook nog wat hout verzaagd en geschaafd. Alles gebeurd met de hand en neemt veel tijd in beslag.

Bjorn deed het schaafwerk, Thomas, Jonas en Jorne het zaagwerk en de rest was monteur. Er was ook nog hout bijgehaald en er was dus nog veel werk.
Het schroeven was ook een zware bezigheid, Jasper had zo maar even een paar schroeven in deze harde houtsoort met de hand er in gedraaid. Het middageten kwam er aan en we aten witte rijst met kool en een ‘licht sausje. Nadat we onze tong geblust hadden reden we met een bus terug naar de Kerr Sering.
Een deel ging zwemmen maar Bjorn en Glenn besloten om in de appartementen te blijven.

Na het zwemmen stapten we naar een restaurant. Bjorn en Brecht kwamen er ook aan om te eten maar Glenn had nog wat buikpijn, dus bleef hij maar in het appartement. We aten daar een smakelijke menu en ook nog als dessert een ijsje.

Na een lekkere maaltijd reden we terug naar de Kerr sering om daar nog wat bij de praten, te kaarten en … te slapen.

Woensdag 18, juni dag 8

We verblijven nu al één week en die is dus al voorbij gevlogen. Het leven gaat hiet traag, maar de tijd gaat veel te snel.
Na een stevig ontbijt is het tijd om verder te werken aan de speeltuin. We stapten naar de garage om daar een bus te nemen. De bussen hadden geen benzine meer, een klein benzineprobleem, maar dat werd al snel opgelost en er kwam dan toch nog een bus aan.

We werkten verder aan het project en er kwamen al veranderingen aan onze speeltuin, de grote planken vloer raakte zo goed als af, de steunbalken waren klaar en alles werd gezaagd, geschaafd en geschuurd met de middelen die we hadden. De schuurband van de machine was namelijk gebroken! Dus moest er met de hand geschuurd worden. Jorne monteerde nog enkele kleine platforms, de meerderheid was aan het schuren, Bjorn en Brecht waren de mannen van het schaven en Jorne die van de schaafmachine. s’ Middags aten we, wat een verassing, rijst met kool en vis. Na het eten hebben we een uurtje doorgewerkt om daarna richting zwembad te vertrekken.
Maar …, toen we wilden vertrekken en onze rugzakken wilden nemen merkte Brecht dat zijn rugzak weg was. Reispas, malariapillen, mp3-speler, boxen, zwemshort en al z’n geld. Nee, dit was geen grap van de leerlingen. We leggen normaal al onze rugzakken in het kantoor van de schooldirecteur, maar het slot van de deur was weg, dus kon iedereen die wilde, naar binnen glippen. Morgen gaat Brecht naar het consulaat om alles in orde te maken.

We reden met een busje richting het zwembad waar we gisteren waren geweest. Bjorn, Bob, Brecht en Glenn gingen daar voor de eerste maal naartoe en wisten nog niet wat hen te wachten stond. Een mooi ovalen zwembad stond hen op te wachten. Zoals de vorige keer moest iedereen een drankje nemen om gratis te kunnen zwemmen. Wat een zwembad.
Na een verfrissende duik was het tijd om onze lege magen terug te gaan vullen
We gingen ook weer naar het restaurantje waar we gisteren waren gaan eten.We aten onze ‘tonnekes’ vol zodat er geen plaats meer was voor een dessert. We vertrokken terug naar ons verblijf voor een welverdiende nachtrust.

Donderdag 19 juni, dag 9

We stonden allemaal op, de ene al wat beter dan de andere, een paar met maagpijn, maar dat ging wel over na een pilletje. Brecht moest vandaag naar het consulaat om al het papierwerk in orde te laten maken. We wandelden naar de garage (vertrekplaats van de kleine busjes) om daar te vertrekken naar de school waar we ons project kunnen afwerken. We konden niet allemaal in één bus dus splitsten we in twee groepjes. Het tweede groepje dat wilde vertrekken had even pech. De bus kreeg plots een klapband, een hele lap rubber van de band af. Dus namen ze snel een ander busje.

Vandaag gingen we normaal voetballen met de leerlingen van Gambia, maar nu de rugzak van Brecht weg wilden ze niet meer, uit respect, dus voetballen we morgen. De schooldirecteur was volop bezig met het in orde te maken van deze diefstal, ruim geschat zat er in de rugzak een waarde van zo’n 1000€ in. Een heel spijtige zaak.

Dus werkten we verder aan ons project. Vandaag maakten we de inkepingen in het onderstel dat in de grond moest komen. We zaagden de uitsparingen weg en bewerkten vervolgens met de beitel de uitsparing verder uit. Jorne heeft vandaag letterlijk en figuurlijk, het zweet uit z’n lijf gewerkt. Hij was de man die het schaafmachientje de baas kon. De rest monteerde de plateau zodat die met z’n pootjes op de grond kon staan.
Het project begint al wat vorm te krijgen, maar het vervoeren naar de kleuterschool, ja, dat blijft nog een groot vraagteken.
We bevestigden ook al een miniplateau aan de grote met enkele schroeven. Morgen vervolgen de andere drie.

Na het middageten kwam Ibrahim ons oppikken om de ‘Sandplover’ te rijden. Een hut op het strand waar je heel goedkoop, maar heel lekker kan eten.

Bjorn en Thomas waren aan het relaxen en andy speelde met Ibrahim met de kaarten. Een tijdje later kwamen Brecht en Sofie van het consulaat met verslag dat ze de papieren in orde gingen maken.
Jasper en Bjorn gingen krabben proberen te vangen, een spel waar je heel veel geduld voor moet hebben.

Na een tijdje kwam ons avondmaal op de tafel. Samen met een beetje kattengezang, ja het zat daar echt vol met Afrikaanse katten in het restaurantje.
Jasper, Bjorn en Jorne gingen enkele krabben proberen te vangen.
Jasper was als het ware Indiana Jhones! Hij ging op krabbenjacht terwijl Bjorn en Jorne veilig op heel slijkerige poel en liep zijn sandalen uit. Nog net kon hij zijn evenwicht houden, wat een geluk.

Ze kwamen een man tegen die een krabbenvanger was en hen leerde hoe het vak echt in z’n werk ging. Rits en Karen kwamen ook even een kijkje nemen. Jonas moest wel 5 dalasi betalen voor enkele krabben die we uiteindelijk hebben vrijgelaten.
We vertrokken met de bus van Ibrahim naar de supermarkt om nog enkele inkopen te doen. Daarna reden we richting Kerr Sering om daar een frisse douche te nemen en nog wat te kaarten.
s’Avonds kregen we ook nog even een stroompanne, een heel normale zaak, hier in The Gambia, dat een hele straat even zonder stroom zit.
Maar nu is het tijd om eens goed uit te rusten dus, slaapwel.

Door Bjorn Torfs

Wyns Carine zei

Dag allemaal daar in "The Gambia" zoals Bjorn dat zo mooi in zijn dagboekverslagen schrijft. Ik vind trouwens dat hij daar uitgebreid werk van maakt. Proficiat. Zo weten we iets van jullie. Het is inderdaad spijtig dat we niet meer beelden te zien krijgen, zoals van een hard werkende Rits of een zwetende Jorne. Maar hopelijk krijgen we die later nog te zien. Hoe gaat het trouwens met de meisjes daar? Kunnen ze een beetje hun mannetje daar staan? Keken ze daar niet op dat wij ook vrouwelijke houtbewerksters hadden? Amaai zoveel vragen. Het voorval van de verdwenen rugzak is natuurlijk een spijtige zaak. Ik hoop dat de papieren tijdig in orde geraken. Het is natuurlijk beter het nu nog voor te hebben dan de dag dat je juist naar huis moet reizen. Jullie weten: Steeds positief denken. Verder nog een goede, veilige reis, geen pannes meer en nog veel vriendschappen! Groetjes Carine