vrijdag 13 juni 2008

Dag 1 en Dag 2

Woensdag 11 juni

5.30 kwamen we in het station van Aarschot bij elkaar voor de vertrek naar Gambia.
Waneer iedereen een laatste knuffel en kusje heeft gekregen van mama en papa konden we met pak en zak naar het perron vertrekken. Trein naar Amsterdam, vlieghaven Schiphol. Roltrappen naar boven, onder , links, rechts, we moesten alle kanten uit.
Aangekomen in schiphol moesten we nog door enkele checkpoints, maar na al deze formaliteiten en de nodige vertragingen zaten we eindelijk in het vliegtuig.
Na 6 uur vliegen zette de piloot eindelijk de landing in, en dan was het zover, snel enkele gegevens noteren en onze koffers halen.

August stond ons al op te wachten om met zijn bus ons naar het appartement, Kerr sering, te brengen. Het was dan ook zalig om het landschap te trotseren, het was muisstil in de bus, iedereen genoot ervan.

We reden door enkele zandweggetjes om zo tot aan onze verblijfplaats te kunnen geraken
Eens in het appartement lieten we 50 Euro omwisselen in Dalasi.

Die avond hebben we onze eerste maaltijd in Gambia gekregen. 1400 Dalasi voor 12 personen, een spotprijs als je weet dat 1400 Dalasi overeenkomt met 44 euro…4 euro per persoon voor een hoofdgerecht en een drankje. Spotgoedkoop!

Donderdag 12 juni

Na een warme nacht moest iedereen vroeg uit de veren. Het ontbijt stond al klaar en iedereen was het er over eens, het plaatselijke brood (tapalapa) mag er zeker wezen.

Na het ontbijt zijn we richting Bakoteh gereden om daar kennis te gaan maken met de andere schrijnwerkers. Na een introductie van de directeur hebben we een rondleiding gekregen in de ateliers en hebben we de plannen besproken voor de bouw van de speeltoestellen.
Wanneer het eens geraakt waren over de keuze van het speeltoestel, zijn we rechtstreeks naar een houthandel in Serekunda gereden om het geschikte hout te gaan uitkiezen en de hoeveelheid te gaan bepalen.

De houtsoort waar we mee gaan werken is Mahogany, oftewel ‘red wood’, zoals de mensen het hier noemen. We waren zeer onder de indruk van de prijs van het hout.
Wij dachten dat het veel ging kosten omdat het toch een tropische houtsoort is, maar naar Belgische normen was het hout hier spotgoedkoop.

Omdat de school hier gedaan is om 14u hadden we natuurlijk nog veel tijd over en hebben we besloten om eens naar het strand te gaan. Werkelijk een prachtig strand. Wit zand, palmbomen, ligzetels, prachtige zee, … dus kortom een droomlocatie.

Na een avondmaal op restaurant hebben we een taxi terug genomen richting onze verblijfplaats om daar onze geslaagde 2de dag af te sluiten met een welverdiende nachtrust.

Enkele sfeerbeelden

Anoniem zei

hallo,hier de mama van brecht,leuk iets te zien van jullie,blijkbaar hebben jullie al goed kennis gemaakt,hier is het rotweer dus geniet er maar van,groetjes voor jullie allemaal,knuf voor sofie en august en zoen voor brecht,tot later

wyns c. zei

Wij zijn zeer blij om iets van jullie te horen. Dat de sfeer daar goed zit was op voorhand eigenlijk al geweten. Ik ben nieuwsgierig welk toestel het daar geworden is. Geniet van alles daar. Hier is het "regenseizoen" alvast nog steeds in volle gang. Wanneer komen jullie precies terug naar huis? (aankomst Aarschot station). Het zeilen bij de andere leerlingen van 7 hout is ook goed verlopen. Zij hebben het ook zeer goed gehad. Wij missen jullie hier in ieder geval. We zijn zeker benieuwd naar jullie verdere werken en belevenissen. Vriendelijke en lieve groetjes aan allen. (ook Sofie en Brecht) Mag dit een onvergetelijke tijd in jullie leven worden.

Anoniem zei

Fijn om te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen en de omgeving ziet er heel mooi uit. Geniet er allemaal maar van en hopelijk dat iedereen levend terug in België aankomt he.

Lisa & Lien
(supporters van 'De bie en Rits')
groetjes uit het natte België

RAF zei

ha, de mannen (inc. Karen), hier alles in orde, de zeiltocht was super (vond ik althans), de zeilers hebben vrijdag gebrost en moeten nu drie dagen komen inhalen (opbouw, afbraak en opendeur zelf), maar dat zal jullie een zorg wezen. Veel plezier nog en voorzichtig zijn (op alle gebied).

Anoniem zei

yooo collega..brecht-man.. amai al serieus gebruind op foto 2, dat we zien, met die gast naast je met zn witte t'shirt :p.
hier is alles goed opt werk we missen je wel!!

hehe, allez doe dat daar nog goed é en geniet wat van het weer daar!!!